Wprowadzony od 1 stycznia 2014 roku program „Mieszkanie dla Młodych” miał na celu skutecznie zastąpić dobrze znaną „Rodzinę na swoim” i przede wszystkim pomóc młodym ludziom w zdobyciu swojego pierwszego mieszkania. Pula mieszkań, dla której przewidziana jest pomoc w formie dotacji, wynosi 130 tysięcy. Pomoc ma formę dodatku do wkładu własnego.
Okazuje się jednak, że pomimo sporego zainteresowania w wielu miejscach pojawiły się nieoczekiwane problemy z wypełnieniem obowiązujących kryteriów. Otóż w ramach wdrażania programu ustalone zostały limity cen nieruchomości. Chcąc skorzystać z programu „Mieszkanie dla Młodych” musimy znaleźć nieruchomość, której cena mieści się w tych limitach. W wielu regionach kraju znalezienie takiego mieszkania graniczy z cudem. Ustalone limity w sposób znaczący odbiegają od obecnych cen nieruchomości oferowanych na rynku pierwotnym. Przypomnijmy, że z udziału w programie wyłączone są nieruchomości z rynku wtórnego.
Rozbieżności cenowe
Pierwszy rzut oka na tabelę porównującą średnie ceny mieszkań z wartością ustalonych limitów pozwala stwierdzić różnicę na poziomie 10-15%. Jedynie w trzech miastach ceny mieszkań o powierzchni do 75 m. kw. Mieszczą się w limitach cenowych i kwalifikują się do programu. Jeżeli chodzi o pozostałe miasta wojewódzkie to niestety nie ma powodów do optymizmu. Największe dysproporcje obserwujemy w Warszawie i Krakowie gdzie średnia cena za 1 m. kw. mieszkania jest średnio o 1,5 tysiąca wyższa od tej przewidzianej w limitach programu. Przy powierzchni mieszkania na poziomie 70 m2 daje to różnicę w wysokości 105 000 zł. To kolosalna kwota.
Porównanie średnich cen* mieszkań deweloperskich z limitami programu Mieszkanie dla młodych [zł/mkw.]
Miasto | Metraż mieszkania | Limity w programie Mieszkanie dla młodych | |
| do 50 mkw. | do 75 mkw. |
|
Białystok | 4 990 | 5 122 | 4 225,10 |
Bydgoszcz, Toruń | 4 713 | 4 845 | 4 439,60 |
Gdańsk | 6 115 | 6 220 | 5 682,05 |
Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra | 3 593 | 3 657 | 4 251,50 |
Katowice | 4 851 | 5 109 | 4 695,35 |
Kielce | 4 740 | 4 577 | 4 537,78 |
Kraków | 6 489 | 6 624 | 4 894,45 |
Lublin | 4 898 | 5 056 | 4 230,48 |
Olsztyn | 4 761 | 5 073 | 4 730,55 |
Opole | 4 364 | 4 370 | 4 206,95 |
Poznań | 6 278 | 6 033 | 5 604,50 |
Rzeszów | 4 781 | 4 422 | 4 105,20 |
Szczecin | 4 742 | 4 510 | 4 339,50 |
Warszawa | 7 337 | 7 544 | 5 864,65 |
Wrocław | 5 978 | 6 090 | 4 774,00 |
Łódź | 5 020 | 5 021 | 5 031,40 |
Źródło: Bankier.pl, dane za okres 01.01.2014 - 10.01.2014; BGK
Światełko w tunelu?
Analiza powyższej tabeli daje podstawy aby ostatecznie zrezygnować z pomocy programu rządowego. Praktyka jednak pokazuje, że nie warto zbyt wcześnie się poddawać. Trzeba pamiętać, że poziomy cenowe uwzględnione w zestawieniu to ceny ofertowe proponowane przez deweloperów. Od tych cen możemy uzyskać różnego rodzaju upusty. Deweloperzy są skorzy do negocjacji i mogą zaproponować nam obniżkę nawet na poziomie 10-15%. Tym sposobem może dojść do sytuacji, że mieszkanie, które jeszcze niedawno nie spełniało kryteriów programu „Mieszkanie dla Młodych” w tej chwili kwalifikuje się do niego.
Warto zatem bacznie przyglądać się ofertom deweloperów a jednocześnie brać na nie poprawkę. Pamiętajmy, że nie ma ceny, od której nie da się uzyskać rabatu. Tym przeświadczeniem powinniśmy się kierować podczas negocjacji przy zakupie nieruchomości.